Na Kladensku ožívá automobilová historie
22.06.2012 14:14Nachází se tady jeden statek. Marně by tam však člověk hledal dobytek, zemědělské stroje a obvyklý ruch zemědělské usedlosti. Jsou zde nové plechové haly a v nich jeden veterán vedle druhého.
Sběratel, spolu se svými spolupracovníky, zde shromáždil na šedesát historických vozidel z první republiky, velmi mnoho vojenských vozidel pochází z období druhé světové války a z let po ní. Nejmladší z veteránů pochází ze sedmdesátých let minulého století.
Sbírce vévodí, alespoň z pohledu veřejnosti, tank T 34/85. Jedná se o nejmodernější válečný typ T 34, který je již opatřen kanónem ráže 85 milimetrů. Byl schopen prostřelit i tolik obávaného německého Tygra, na kterého starší typy T 34 nestačily. Tank, stejně jako všechny ostatní váleční veteráni, je plně schopný provozu.
Jedním z největších unikátů sbírky, který je veřejnosti jen velice málo znám, je nákladní vozidlo Wehrmachtu švýcarského výrobce Adolpha Saurera. Má pravostranné řízení, protože se začal vyrábět ještě v době, kdy se ve Švýcarsku jezdilo vlevo a pro usnadnění výroby ponechal Saurer pravostranné řízení i v novějších typech, již po přechodu na pravostranný provoz na většině Evropy.
Sbírka obsahuje i velké množství válečných vozidel amerických výrobců, které používali spojenci po invazi do Evropy. Unikátním veteránem je proto specielní automobil výrobce Ward la France, i přes franouzsky znějící název se jde o americký vůz. Jedná se o výrobce, který se zaměřil na specielní vozidla a například dodnes vyrábí hasičská vozidla používaná americkými hasiči. Veterán ve sbírce se používal na vyprošťování kolových vozidel a lehkých až středních tanků.
A jaká by to byla sbírka vojenských vozidel, převážně nákladních, kdyby v ní chyběly vozy Studebaker nebo Dodge či GMC, kterých je zde mnoho a všechny jsou ve stavu, jako kdyby právě vyjely z výrobní linky. A totéž platí o celé plejádě džípů několika amerických výrobců.
Ve sbírce nemůže chybět, a také nechybí, legendární český nákladní automobil Praga RN, který používala, po obsazení republiky, i německá armáda. Erena ve sbírce si zahrála v několika českých seriálech.
Ti, kdož byli na vojně před nějakým tím rokem, si budou jistě pamatovat na čistě vojenský vůz Tatra 805. I ta se ve sbírce nachází a je plně funkční.
Velice zajímavým veteránem je i motocykl se sajdkárou a kulometem ruské výroby M 72. Znalci by si mohli na první pohled myslet, že se jedná o německý motocykl BMW používaný velice hojně německými vojáky na všech světových bojištích. „Ano, motocykl vypadá stejně jako německý bavorák, ale opravdu se jedná o sovětskou výrobu. Prostě bavoráka přesně sověti tehdy okopírovali,“ říká majitel sbírky, který si nepřál být jmenován a já samozřejmě jeho prosbu respektuji, stejně jako přesný název místa, kde se veteráni nacházejí. Zloději jsou zloději, zvláště dnes.
Aby sbírka nebyla čistě monotématická, nachází se zde i symbol americké úspěšnosti, dokonalosti a elegance, kabriolet Cadillac Eldorado z roku 1974. Má obsah 500 kubických palců, což převedeno na litry činí neuvěřitelných 8,2 litru. Motor V 8 má tři sta koňských sil a tomu také odpovídá spotřeba paliva. Slova se opět ujal majitel červené nádhery: „Motor svým obsahem odpovídá osmi současným litrovým motorům, které má velmi mnoho současných aut.“
Hned vedle této nádherné ukázky osobního vozu z dob, kdy svět vůbec nevěděl o ropné krizi, je auto, které zná snad každý. Jde o sanitku Dodge, poznají ji všichni, kteří se dívali na seriál M.A.S.H.
Samostatnou kapitolou sbírky jsou staré traktory. Je zde například traktor Deutz z roku 1941, který naskočí okamžitě, stejně jako další traktorová legenda, jednoválcový traktor Svoboda z roku 1938 a oba jsou stále práceschopné.
Aby byla sbírka úplná, nechybějí zde ani vozidla sovětské výroby například velmi známý UAZ, ale i další vozidla.
Všechna historická vozidla jsou perfektně restaurována, a to do nejmenších detailů, například jak v německých válečných vojenských, tak i v amerických vojenských vozidlech, jsou ve specielních držácích pušky tak, jak je kdysi vojáci obou stran používali. Takovéto množství nádherných veteránu by však nemohl restaurovat jeden člověk, i kdyby se snažil sebevíc, prostě by to nebylo v lidských silách, a tak se kolem známého sběratele soustředila parta stejných nadšenců a šílenců, jakým bezesporu je on sám a jen díky jim a jejich nadšení, mohou lidé výsledky jejich práce, ale i sběratelského umění, ocenit na různých akcích vojenských veteránů, kterých se celá parta často zúčastňuje.
A na závěr doporučuji prohlédnout si jen malou ukázku z množství vozidel ve sbírce. Určitě stojí za to.
———
Zpět